gravatar

Cara format usb yang mempunyai error ‘The Disk is Write-Protected’

by shuko




Pernah tak korang mengalami keadaan di atas ketika hendak copy sesuatu ke dalam usb/pendrive korang? Sedangkan usb/pendrive korang bukannya write-protected, tapi ia tetap mengeluarkan amaran ‘the disk is write-protected’. Satu cara penyelesaian yang akan terbayang dalam kepala korang ialah format usb/pendrive korang, tapi hasilnya usb/pendrive korang tak dibenarkan untuk diformat. Amaran ‘the disk is write-protected’ akan keluar bagi menghalang korang untuk format atau copy barang ke dalam usb/pendrive korang. Apakah yang korang patut lakukan?


Dalam kepala aku pada masa itu, aku sangkakan usb/pendrive aku telah rosak. Nyaris aku nak buang ke dalam tong sampah. Nasib baik aku membuat keputusan untuk cari jalan penyelesaiannya di dalam google search. Haa..akhirnya, aku menemui utility ini yang telah menyelamatkan nyawa usb/pendrive aku. Terima kasih google search!!!

Ia berfungsi untuk mem’format’kan usb/pendrive korang melalui cara yang lain. Ia format melalui cara low level. Aku tak tahu apa itu Low Level Formatter, tapi yang penting sekarang usb/pendrive ni dah ok macam biasa. Kalau perkara ini terjadi kat korang, cubalah utility ni. Harap-harap berjaya la k. Aku cuma nak kongsi pengalaman ni dengan korang semua. Haa..satu lagi. Sebelum format, pastikan satu je usb/pendrive yang dicucuk kat pc. Takut usb/pendrive lain pulak yang diformat oleh utility ni.

Contoh format usb/pendrive menggunakan utility ni:




Klik sini untuk download USB Flash Disk Formatter

p/s Kongsi-kongsi la masalah korang kat bawah ni k.





Jika anda suka akan entri ini, sila klik Facebook Like Button di bawah :

gravatar

wah, bagus ni..mmg slalu jgk pendrive akk mslh gini..hehe

nway, thnx 4 sharing!=)

gravatar

hehe..ok kak..try la k..mane tau dpt pakai lagi pasni

gravatar

cantik,usb aku pun ada masaalah,aku sik terpikir nak carik penyelesaian pada masalah tok..ahahah,tapi bagus kerja ko thanks for sharing

gravatar

ok2..tQ..org pdh ya dsebabkan virus..nya tingglkan kesan la..cm kat atas ya..xpat nk copy brg lm usb..suma komputer dh try pn cmya juak..nsib pat format k bnda tok..

gravatar

cne nk guna ni?xjd pn..

gravatar

xjd?die dpt detect ko punye usb x?
ko cucuk usb ko..pastu bukak software ni k..pastu die warning nk format usb ko..pastu klik format..cmtu je..kalau xdpt gak,aku mintk maap la..ni kbetulan je aku jumpa..stakat ni okla..sumer usb jd aku buat..

gravatar

gtaula cara2 guna step by step..

gravatar

ok..
step 1: ko cucuk pendrive ko..pstikan 1 pendrive je k..tkut die format pendrive lain plak..

step 2: ko bukak software ni..pastu die detect usb ko n die bagi warning cam gmbar kat atas tu..(This will destroy all data in the USB flash drive, do you want to continue?)

step 3: ko klik je format k..n then cmtu je la..

kat step 2,ko ade klua warning cam dlm gmbar tu x??

gravatar

die ckp usb flash not found..

gravatar

not found?adeh..cmner ek..die msti detect,baru dpt format..sorry la bro..

gravatar

cuba pakai software ni plak..aku baru jumpa tadi..xtau la dpt ke x..

http://www.softpedia.com/get/System/Hard-Disk-Utils/HP-USB-Disk-Storage-Format-Tool.shtml

bagi feedback k..aku nk tau dpt ke x..cara pakai die..ko pilh usb ko kt ruang atas skali..n then klik start..

gravatar

dua2 tool x dpt la bro, write protec jgk adess

gravatar

kalau xdpt jugak..entah la..kene cari tool yg lain

gravatar

aku dh buat byk kali tp tak leh jugak.ada tool yg lain tak pleaseeee

gravatar

sama la ..dah gune semua cara tapi ttp protec gak ..macam mana ni